Alla inlägg under februari 2010

Av Izabel - 21 februari 2010 12:43

Tildra är så liten i maten så

igår grejade jag i köket för att komma på vilken blandning som hon tycker är godast. Kom fram till 2 stycken.

Ägg-blandning


1 ägg

 Mjöl

Honung



Gör så här:  Knäck ägget i en skål, vispa (eller blanda med en sked).

Häll i lite mjöl så att det blir flytande men ändå någorlunda fast.

                Häll i honung och blanda.


                                       Klart!                                   


Kiwi-blandning


1 kiwi

Mjöl

Socker

Mjölk

Olivolja

Torrfoder



Gör så här:  Gröp ur kiwin och mosa den.

Häll i ganska mycket olivolja och blanda.

               Ta en nypa socker och lägg i.

Blanda i mjöl. Så mycket så att det blir flytande men ändå fast.

Till sist: krossa torrfoder i en mortel. Blanda i.

 Sätt på spisen på 4:an och blanda i 10 minuter.

Lägg blandningen i äggkoppar klädda med folie och ställ i frysen i 10 minuter.





Jag använder blandningarna såhär: Först låter jag henne äta upp sin mat utan någonting på, sen får hon blandningen när hon ätit upp.  

             Då blir det som en efterrätt.                                                   
                

Av Izabel - 12 februari 2010 18:11

Min lilla älsklingshund har idag varit snäll och följsam och som belöning för det får hon gå lös, brevid, fri, ja lite blandat.

Man får ta det som det kommer. Vissa dagar får hon vara lös och andra dagar är det 100 % koppel på.

Hon kanske är snäll för att jag fyller år idag, vad vet jag.


Jag gick till en kompis med Tildra för att lämna ett inbjudningskort till mitt kalas, tänkte att jag tar två flugor i en smäll och ger hunden en promenad samtidigt. Hennes 2-åriga lillebror tyckte det var väldigt spännande och ville inte säga hejdå!


Hon gick med kopplet släpandes efter sig så jag kunde trampa på det.( hon gick lös fram till att vi såg en hund, hon sprang visserligen inte fram, men för säkerhets skull.) Sen när vi var på hemväg träffade vi en schäfer.

Jag tog kopplet i hand eftersom jag såg att hon tänkte springa fram.

När dom hade passerat och var kanske 60 meter ifrån oss släppte jag men hållde koll på henne. Hon försökte springa fram, men, jag hade ju kopplet att trampa på, som jag också gjorde.

Det dumma var att backen var ju hal så kopplet gled under foten medan hunden glatt sprang fram.....


                                ....väl framme visade det sig att schäfern nafsade ifrån sig, han/hon tyckte tydligen inte om andra hundar särskilt bra. Hon kröp undergivet ihop en bit ifrån.

Jag ropade på henne och hon kom glatt men lite skärrad. Med skärrad menar jag att hon var lite känslig för om jag puttade på henne för uppmärksamhet så sprang hon i väg ent liten bit med låg svans, bakåtstrukna öron, allt som hon inte brukar göra. Jag berömde henne inte med rösten, och eftersom jag satt på huk kom hon in i min famn och då strök jag henne över bröstet.


Sen släppte jag inte kopplet utan jag höll i änden bara.

Jag använde fortfarande rösten.


Hemma tittade jag om det blitt nån skråma men det var det inte. Sen vilade vi tillsammans på golvet, det var skönt.


När jag skulle lägga tillbaka hennes necessär med olika saker bl.a salva, fästingpenna, klotång, kam, handduk mm. Tänkte jag ge henne ett tuggben, men  det har vi inga nu då tänkte jag att vi kanske har morötter. Det hade vi ej men vi hade potatis! Så det fick hon och åt med god aptit!

Av Izabel - 7 februari 2010 12:17

45 cm.

Så högt hoppade Tildra idag.

3 cm över hennes egen mankhöjd. Mellan husväggen och en snödrive satte jag upp en kvast. Första gången satta jag upp 10 cm åt henne. Sen lite till. Kul hade vi (till skillnad från igår ). Tildra fick ta en paus efter varje hopp på tre sekunder.  Var tredje hopp på fem minuter.

Av Izabel - 6 februari 2010 21:22

....så var sista droppen slut.

Absolut inte min bästa dag.

Hon drar i kopplet, går på mina hälar, skäller, går före bara för att nosa.

Mitt huvud känns som ett enda stort timglas där sanden håller på att rinna ner till botten.

Jag försöker leka och ha kul med henne, men nää då. Ville ta en avslappnande kvällspromenad. Det går inte med denna hund.

Nästan varenda dag gör hon såhär. Lite synd fö den här hunden, men, jag tycker hon är jätte- jobbig, ibland. För det är  klart att hon har ljusa stunder också. Inne.


Vi gick till kyrkan och "halvbiktade" oss.

Har någon nåt bra tips till mig?



PS. Hon är snart ett år DS.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Klockan

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Omröstning

Vad tycker du om min blogg?
 Bra
 Älskar den!
 Sisådär
 Dålig
 Nja

Vädret

Vädret Arvika

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards