Direktlänk till inlägg 10 april 2010

Vårspår och revirmarkering

Av Izabel - 10 april 2010 20:32

Hela dagen idag har jag aktiverat Tildra! Vi började med att ta en 2,5 timme lång promenad. På promenaden gick vi till en grusplan i närheten. Där tränade vi lite inkallning i koppel, gjorde lite roliga övningar och gick, eller joggade, en liten "lydnadsbana".

"Lydnadsbanan" såg ut så här:

Hinder 1. En pinne som hängde ca. 5 cm över marken.

Uppgift: Hoppa över.

Hinder 2. En sandlåda med gropar.

Uppgift: Gå ner i groparna och upp igen.

Hinder 3. En liten sten.

Uppgift: Gå upp på stenen, sätta sig, göra "vacker tass".

Hinder 4: Gruskulle med lite gräs på.

Uppgift: Gå upp på kullen och lägga sig.

Hinder 5: Svår att förklara! Men ska försöka. Hockeymål som låg som hon skulle springa igenom och hoppa över toppen. Lägger upp en bild så kanske ni förstår bättre!

Det bruna är botten och det svarta är toppen.

Hinder 6: Nja... Hinder och hinder. Lekstation kan man kalla det! Det var lika uppskattat som resten!

Belöningen idag var lammkorv. Mums, tyckte Tildra.

Sen mötte jag en kompis, så vi stod och pratade i ca. 1 timme... .  Men då fick Tildra passivitetsträning.


När vi kom hem så fick hon gå på linan ute i trädgården medan jag berättade om promenaden för pappa som städade. Jag ställde ut mat- och vattenskålen också. Så hon låg under ett träd och vilade ett tag efter maten, men sedan skulle hon bajsa. Därefter skulle hon markera revir genom att "sparka" med bakbenen på marken!

Jag skulle på kalas klockan 6, och klockan var ungefär halv 4 så jag la ett viltspår till henne. Hann inte börja på hösten efter älg-jakten och klöven låg i frysen sen i höstas. Jag spårade igår med henne också. Efter att vi spårat får klöven ligga ute. Så idag var klöven tinad och det kom blod ifrån den. Perfekt! Då blir det lite mer lukt i spåret. På spårstart skrapar jag med klöven & klämmer ut blod ur ådern som tinat. Därefter drar jag klöven i ett rakt spår och i mitten skrapar jag igen. Sen drar jag den igen och gömmer den bakom en grästuva. Jag märker också vart spåret går (för Tildra) med lite fällpäls från vintern som jag lägger på marken under en sten. Vi spårar på gärdet brevid vårt hus så det är lätt att gömma den under gräset.

Sen när jag var klar hämtade jag Tildra och satte på henne det speciella halsbandet (selen jag köpte var för stor så jag använder ett halsband och det funkar bra) och gjorde ritualen, att jag går ett varv runt huset innan så hon hinner samla sig. Därefter gick vi till spårstart och började spåra jätte koncentrerat!!  

Det var roligt att se. Men när hon fann klöven var inte intresset riktigt på topp så jag lekte lite med den, och då blev det fart!


Så här såg Tildra ut i dagens slut:

     

 
 
matte

matte

12 april 2010 13:39

vilken underbart nöjd och trött vovve :), jag skrattade högt när jag såg bilderna, de säger verkligen allt, hon har fått "jobba med huvudet"

http://femtinio.blogg.se

 
Wille

Wille

12 april 2010 21:19

Ja nog ser hon trött ut allt, då är vi två. jasg är helt slut idag för dte har varit en aktiv helg och även idag var dte mycket på gång. Men skojigt.

http://willebus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

matte

12 april 2010 21:47

sv: mässan var i Älvsjö, söder om Stockholm.
Sov gott!

 
Ingen bild

toraviola

12 april 2010 22:29

En toppendag för din hund!

 
AnnaKK

AnnaKK

13 april 2010 07:28

Hejsan!

Och tack för raderna du lämnade i min blogg! :-)

Lyckliga Tindra som blir aktiverad på detta vis - vad KUL ni verkar ha ihop!!! :-)

http://handerblandander.blogg.se

 
Izabel

Izabel

13 april 2010 22:17

Tack för alla kommentarer!

http://izabel.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

...

Av Izabel - 10 oktober 2010 18:05

Tildra är död. Hon dog lördagen den 2:a oktober. Tåget blev hennes öde, tyvärr. Ja, det blir iaf. en ny valp till våren.! Vill ni veta mer så fråga. ...

Av Izabel - 4 juli 2010 21:06

Klockan 15.00 c:a idag åkte jag & pappsen till Malva, Johanna, Lars & Maja i Brunsberg. Dels för att träffs, men också för att valla!!!!!   Får, tjurar o kor har de. Vi provade på allihop!     Kameran har brorsan som är bortrest i skövde... Synd....

Av Izabel - 3 juli 2010 17:43

Dagen idag kan sammanfattas: underbar, underbar, wunderbaum!   Dagen inleddes med en morgonrastning på en cykelväg inte så långt härifrån. Jämt när vi kom ner till vägen överraskades av en border terrier som skvatt och började skälla. Det jag i...

Av Izabel - 30 juni 2010 22:33

I förrgår fick jag nya rullskridskor och fotbollsskor av pappa!! Så det har vart tre turer på rullskridskor då! Skönt. För då blir hon trött när vi kommer hem. Det roligaste är när hon drar mig! Bäst är när hon jagar (med lov, förstås!), hon får ...

Av Izabel - 26 juni 2010 22:19

För cirka en timme sen var jag på promenad med vovven till pizzerian. Jag tror (tror o tror... Har redan försökt  ) jag ska börja med att variera inkallningen mer! Istället för en rak inkallning har jag börjat med sitt, ligg, stanna mitt i inkallni...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Klockan

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Omröstning

Vad tycker du om min blogg?
 Bra
 Älskar den!
 Sisådär
 Dålig
 Nja

Vädret

Vädret Arvika

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards