Alla inlägg under juli 2010

Av Izabel - 4 juli 2010 21:06

Klockan 15.00 c:a idag åkte jag & pappsen till Malva, Johanna, Lars & Maja i Brunsberg. Dels för att träffs, men också för att valla!!!!!  

Får, tjurar o kor har de. Vi provade på allihop!    

Kameran har brorsan som är bortrest i skövde... Synd.

Jag kom på en grej!!!! Jag tar bara bilder med system kameran nuförtiden, och dom bilderna går bara in i en dator som inte har internet  . Men jag kan ju faktiskt lägga in dom på en USB i denna datorn så får ni se roliga & fina bilder med bra kvalitet!!! Det ska jag komma ihåg till nästa gång, det blir kul.

Men iallafall så provade vi på fåren först.

Det var jag som vallade med Tildra. Jag frågade om pappa också ville men.. nej, det ville han ej.

Vi testade i lina först men hon hade rätt intresse från början så hon fick springa lös.

För att vara första gången i en fårhage över huvudtaget så var hon väldigt duktig!! Hon blev bara lite rädd när en utav tackorna försvarade sin unge. Den stampade med klöven och stirrade.

Instinkterna kom fram efter några minuter. Hon gick fram en gång och nafsade i hasorna på ett får! Sen vet jag inte riktigt vad som hände, men hon sprang rätt igenom fårskocken och ställde sig på bakbenen!

Lite feg var hon att, hon var tvungen att få stöd. Men när det väl fungerade så gick det som hejsan!!!

Måste verkligen lära mig det här med vallning! I det här fallet visste Tildra mer än jag!

På väg ut ur hagen går Tildra fram till stängslet och sätter nosen på strömrepet.

Hon nästan skrek.  Men det gick över utan några rädlor för det senare.

Efter vallningen hoppade jag och Malva studsmatta. Hon hade en jättehög stege som man kunde hoppa ifrån, lite pirrigt att stå där med en vinglande stege under sig!

Efter det gick vi till tjurarna, men dom brydde sig inte så där gav vi upp...

Jag pappa & Malva tvättade händerna när vi kom in. Pappa fick nämligen hålla i linan, som var skitig efter fårlort...

Sen fikade vi allihop. Nybakta bullar, kex och hemgjord saft. Mmm!

Övade lite inkallning m. Tildra, gick så bra så.

Lite mera studsmatta med Malva. Om det var nu eller innan, kommer jag ej ihåg, men Tildra klättrade upp på stegen och böjade "hoppa" med oss! Tokhund!

Malva frågade om vi skulle cykla till hagen. Jag sa ja, så det gjorde vi.

Sedan fick korna sig en omgång!

Det blev lyckat.

Först var det inte så stort intresse. När Johanna ropade på korna så kom dom springnandes! Kor på inkallning, de´ni !!

När korna började springa lite så började hon driva dom till hörnet av hagen, skällande och skuttande som en hare i det höga gräset. Haha!

Hon fick "avståndsberöm", följt av en inkallning som var super.

Hon sprang så fort hon kunde i det höga gräset, eller skuttade om man så vill säga! Sen sätter hon sig på min vänstra sida! Då blev hon omklappad och berömd. Jag blev väldigt, väldigt glad!

Efter en liten stund började vi valla igen. Jag följde med så gott det gick.

Men då hade kossorna fått nog! Då gick dom i grupp mot jycken och jagade iväg henne, stackarn. Hon flydde hals över huvud.

Men hon var strax på igen! Samma procedur...

Några gånger hoppade hon t.o.m ur hagen.


Sen var det inte så mycket mer, tjenixen!


PS. Alla utropstecken man finner mest överallt gjorde jag för att jag var så glad!!!!!!


Av Izabel - 3 juli 2010 17:43

Dagen idag kan sammanfattas: underbar, underbar, wunderbaum!  


Dagen inleddes med en morgonrastning på en cykelväg inte så långt härifrån. Jämt när vi kom ner till vägen överraskades av en border terrier som skvatt och började skälla. Det jag inte var beredd på, var att Tildra var tyst, lugn nonchalant mot hunden och höll kontakten med mig! Jag klappade henne och gav henne beröm. Hon släppte allt och bara gick med mig när vi skulle gå. Sen gick hon fint när hon skulle.


**************************************Äter frukost m.m**************************************


Runt klockan 15:00 så skulle pappa upp och titta på Kronans FK - Hertzhöga. Lika spännande match som Uruguay-Ghana igår på VM. Fast hertzhöga spelade väldigt osjyst. Hållde fast, buttade är bara några exempel.

Jag hängde med, hunden också, förstås! Miljöträning, först och främst, men också inkallning & svalkning  .

När jag skulle svalka henne var hon lös. Men hon tyckte det var otäckt med vattenslang och vatten (konstigt nog, en sån varm dag). Hon flydde med låg kropp undan slangen och "det farliga". Hon lyssnar inte i sådana lägen, annars lyssnar hon 99 gånger av 100, det var alltså en sån gång. Jag letade på det mest självklara stället: Hos papillonen som satt några bänkar ovanför oss... Det gick bra, fast jag svalkade henne i koppel

Sedan tränade vi lite inkallning. Först med koppel, sen lös. Den gången hon var lös gick bäst, då galopperade hon fram och satte sig perfekt, då fick hon skinka,   klappar beröm och lek med bollen i snöret. Hon blev verkligen belönad, det såg    man! Ögonen jämt lyste! Bollen drog jag först på marken så hon fick jaga den, sedan så slungade jag iväg den. Hon hämtade den. Sen fann hon en humla som hon lekte med, d.v.s högg i luften och slog med tassen brevid!!


Matchen slutade 0-0.

När vi skulle gå gick hon förbi papillonen helt utan problem! Hon gick nära utan problem!

Jag är så lycklig när jag är med henne!

Vi gick genom den närliggande skogen hem. Det var kul. Hon gick i slakt koppel hela vägen hem. Skönt eller?

Vi gick förbi ett hus där dom hade fest.

Efter det såg jag min kompis med hennes kompis från Säffle. Vi hälsade. De hade varit och badat. De sa att det var jätteskönt och frågade om jag badat idag?

Nej, sa jag. Jag har varit och tittat på fotboll på Edevi, men jag ska nog bada sen.

Kom hem ca kl. 17:20


Alltså ska jag gå och bada i sjön nu, Hejdå!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Klockan

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Omröstning

Vad tycker du om min blogg?
 Bra
 Älskar den!
 Sisådär
 Dålig
 Nja

Vädret

Vädret Arvika

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards