Direktlänk till inlägg 6 februari 2010

Dripp drapp dripp drapp.....

Av Izabel - 6 februari 2010 21:22

....så var sista droppen slut.

Absolut inte min bästa dag.

Hon drar i kopplet, går på mina hälar, skäller, går före bara för att nosa.

Mitt huvud känns som ett enda stort timglas där sanden håller på att rinna ner till botten.

Jag försöker leka och ha kul med henne, men nää då. Ville ta en avslappnande kvällspromenad. Det går inte med denna hund.

Nästan varenda dag gör hon såhär. Lite synd fö den här hunden, men, jag tycker hon är jätte- jobbig, ibland. För det är  klart att hon har ljusa stunder också. Inne.


Vi gick till kyrkan och "halvbiktade" oss.

Har någon nåt bra tips till mig?



PS. Hon är snart ett år DS.

 
 
Ingen bild

toraviola

8 februari 2010 22:20

Som du säkert vet kan hundar vara lite jobbiga i den åldern. Lite tonårsbesvärliga, så där :-). Det går över med tiden. Jag har inte så mycket erfarenhet av vad man ska göra, men du skulle kunna testa med att göra några nosövningar, eller någon annan lugn lek som tröttar huvudet snarare än busar upp henne, inomhus innan ni går ut. Då blir hon av med lite överskottsenergi och får kanske lite bättre kontakt med dig. Lycka till med din hund!

 
Ingen bild

Majsan

10 februari 2010 11:47

Då vet du hur jag har det på mina prommenader!!!!!!!!!!!!!!


Hehe!

 
Ingen bild

Borzita-57

11 februari 2010 23:56

Hej!
Som toraviola skrev ovan, försök att aktivera henne inomhus så att hon får använda huvudet innan ni ska ut.
Eftersom hon är ivrig att komma ut i världen till allt spännande, så kan du också öva henne på att sitta innan du tar på henne halsband/koppel och att sitta vid dörren och vänta tills du går ut först. Du behöver bara ta ett steg över tröskeln.
När ni kommer ut och hon vill åt ett håll så väljer du det motsatta hållet.
När hon börjar dra så kan du göra en rörelse med kopplet som när man dammar en duk och samtidigt säga nej. Säg det med låg men bestämd röst.
Tittar hon då på dig så vänder du igen och går åt ett annat håll, ett par steg, när hon kommer till dig berömmer du med låg men glad röst och ger henne en godis, medans du står stilla. Sedan går du åt det håll du började med, från början. Upprepa det tills hon förstår att hon ska följa dig.

Ett annat knep, om ovanstående inte skulle fungera är att du håller något jättegott i handen, utan att hon får godbiten. Hon måste gå bredvid dig en liten stund först.
I början räcker det med en meter sedan får hon godbiten, du kan använda klicker samtidigt. Sedan ökar du på sträckan hon ska gå, innan hon får klick och godbiten.
Öva, tills hon förstår, minska sedan på godbitarna, så att du ger henne en varannan gång hon är duktig.
Viktigt är att du smeker henne innan du ger henne gottan.
Klicka/klappa och mata henne i den ordningen.
Sedan kan du smeka henne varannan gång och ge henne godis varannan gång,
Alltså klicka/smek, fortsätt gå, klicka/smek/godis och fortsätt gå. Lägg sedan på ett ord, som "gå här", "nära" eller det du känner passar bäst. När hon går vid din sida.

Hoppas att något av det här fungerar för dig och din vovve.
Men ha tålamod och var hela tiden lugn och bestämd.
Prova det i en vecka, på varje promenad. En liten stund varje gång.
Jag brukar säga att man gör tre övningar, sedan låter man hunden nosa och göra det den vill en stund, sedan gör man tre övningar igen.
Det är för att inlärningsprocessen hos hunden fungerar så, den behöver smälta informationen mellan övningarna.

Lycka till!

 
Valle Vagabonds matte

Valle Vagabonds matte

17 februari 2010 09:29

Vilka bra råd du fått.
Jag vill bara berätta för dig att jag också känt mig uppgiven vissa dagar, när min Valle inte ville göra det jag ville, då han var liten. Nu är han lite större och det går bättre och bättre. Också för att jag lär mig hur jag ska göra. En sak som jag verkligen har förstått, är att de dagar jag är ledsen eller inte tror att det kommer att gå bra, då blir det svårare att gå ut med sin hund. Därför brukar jag alltid "göra mig på gott humör" genom att andas djupt och tänka på allt roligt jag kan och så "ta på mig tålamodet och glädjen" innan jag går ut med hunden. (Men vissa dagar är ju svårare, det får man ha med i beräkningen. Vi är inte på topp jämt och det kan ju inte våra hundar vara heller.)
Jag är i alla fall övertygad om att allt jobb du lägger ned med din fina Tildra kommer att löna sig. Hon förstår mer och mer ju äldre hon blir. Ni kommer att bli ett toppenteam!

http://vallevagabond.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

...

Av Izabel - 10 oktober 2010 18:05

Tildra är död. Hon dog lördagen den 2:a oktober. Tåget blev hennes öde, tyvärr. Ja, det blir iaf. en ny valp till våren.! Vill ni veta mer så fråga. ...

Av Izabel - 4 juli 2010 21:06

Klockan 15.00 c:a idag åkte jag & pappsen till Malva, Johanna, Lars & Maja i Brunsberg. Dels för att träffs, men också för att valla!!!!!   Får, tjurar o kor har de. Vi provade på allihop!     Kameran har brorsan som är bortrest i skövde... Synd....

Av Izabel - 3 juli 2010 17:43

Dagen idag kan sammanfattas: underbar, underbar, wunderbaum!   Dagen inleddes med en morgonrastning på en cykelväg inte så långt härifrån. Jämt när vi kom ner till vägen överraskades av en border terrier som skvatt och började skälla. Det jag i...

Av Izabel - 30 juni 2010 22:33

I förrgår fick jag nya rullskridskor och fotbollsskor av pappa!! Så det har vart tre turer på rullskridskor då! Skönt. För då blir hon trött när vi kommer hem. Det roligaste är när hon drar mig! Bäst är när hon jagar (med lov, förstås!), hon får ...

Av Izabel - 26 juni 2010 22:19

För cirka en timme sen var jag på promenad med vovven till pizzerian. Jag tror (tror o tror... Har redan försökt  ) jag ska börja med att variera inkallningen mer! Istället för en rak inkallning har jag börjat med sitt, ligg, stanna mitt i inkallni...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Klockan

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Omröstning

Vad tycker du om min blogg?
 Bra
 Älskar den!
 Sisådär
 Dålig
 Nja

Vädret

Vädret Arvika

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards