Direktlänk till inlägg 10 mars 2010

Utedagar

Av Izabel - 10 mars 2010 19:58

Om man inte har lust att gå så långt med hunden utan bara egentligen vill slappa så kan man ha utedag istället!

Man tar med lite fika och går ut och sätter sig någonstans. Hunden kan man ha i lina, lös eller i koppel.


Jag satte mig häromdan på en snödriva och läste första nummret av Brukshunden medan Tildra sprang lös. Sen tog jag en kort promenad efter det.

Men hon somnade väldigt gott ändå.  

 
 
Ingen bild

Borzita-57

10 mars 2010 20:41

Hej, Izabel!
Ja, det fungerar alldelels utmärkt, att då och då bara ha en "utedag" man behöver inte alltid promenera, man kan göra andra saker också.

Du hade jättemånga frågor i min blogg, jag svarar här och ger dig litet tips som kanske kan fungera.

Nappe är nu femton månader gammal.
Alac-selen köper du i en Zoo-butik, finns säkert på nätet också om du googlar.
Jag har inte tränat in det på hundarna, att de "vet" vad de olika sakerna innebär i aktiviteter.
Jag har bara använt olika selar för olika aktiviteter, en sele har jag alltid ihop med långlina och då "vet" de att de får springa "fritt". Alac-selen är en promenad-sele här hos oss, och då drar de inte och försöker inte springa.
Jag har tjocka retriverkoppel till Nappe och Hero, tunna sådana till Cindy och Ricky, när vi bara ska ut och "kissa natt" det vill säga sista kissturen som blir jättekort innan vi ska sova. När jag tar ner dem, "vet" de att vi bara ska till närmasta gräsmatta och sedan in.

Nu har jag en fråga: När Tildra råkade bli påkörd av din skida, vad gjorde du direkt efter det?
Tröstade du henne? Eller sa du ingenting?
Fortsatte ni i spåret direkt, eller avbröt du det?
Hade du halsband eller sele på henne då?

Jag frågar för att kunna ge dig tips.

Godiset jag använder är litet olika.
När vi tränar nya moment får de "barnens grillkorv" hotdog utan lök, mjölk och andra tillsatser, en mild variant av vanliga hotdog.
När jag har tränat dem på att "jobba" förbi andra hundar och sådant, har jag börjat med att slänga ut stora bitar leverpastej, som de inte får röra, sen får de en liten bit ifrån min hand när de gått förbi.

Till "vardags" om man säger så, har jag leversnittar i fickorna. Det får de när jag gör spontana övningar som de redan kan, när vi är ute och promenerar.

Hälsningar
Borzita

 
Izabel

Izabel

13 mars 2010 18:31

Jag sa ingenting, avbröt det & jag hade sele på henne.

http://izabel.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Borzita-57

15 mars 2010 09:48

Du gjorde alldeles rätt när du inte sa någonting. Vad du skulle ha gjort var att bara försöka fortsätta. Då hade du förmedlat ännu mer att det inte var farligt.
Men du kan ta på dig skidorna och se hur hon reagerar, om hon backar och verkar undvika dem, så kan du hålla henne i koppel, eller sätta fast henne någonstans bredvid dig. För en skida fram och tillbaka framför henne, när/om hon ryggar håller du milt men bestämt kvar henne, hon kommer att slappna av och då kan du klicka och ge henne det godaste godis hon vet. Så här gör du för att få bort eventuell osäkerhet hos henne.
Upprepa det, tills hon är helt avslappnad när hon ser skidan röra sig.
Sen kan du försöka med att ha ett halsband på henne + selen, men sätt fast kopplet i selen inte i halsbandet. Ge dig ut i skidspåret med henne. För att få henne att dra i selen, så kastar du en godis framför henne, hon kommer garanterat att vilja ta sig fram till den. Du kan samtidigt spänna kopplet för att få henne att dra framåt.
Upprepa tills hon drar längre och längre sträckor.

Jag tror att det här kan fungera, det finns nog andra sätt, men jag skulle gjort såhär.
Eftersom jag ser att när jag kastat ut något framför hundarna, så vill de gärna fram till det, på kortast möjliga tid. :-)

Lycka till.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

...

Av Izabel - 10 oktober 2010 18:05

Tildra är död. Hon dog lördagen den 2:a oktober. Tåget blev hennes öde, tyvärr. Ja, det blir iaf. en ny valp till våren.! Vill ni veta mer så fråga. ...

Av Izabel - 4 juli 2010 21:06

Klockan 15.00 c:a idag åkte jag & pappsen till Malva, Johanna, Lars & Maja i Brunsberg. Dels för att träffs, men också för att valla!!!!!   Får, tjurar o kor har de. Vi provade på allihop!     Kameran har brorsan som är bortrest i skövde... Synd....

Av Izabel - 3 juli 2010 17:43

Dagen idag kan sammanfattas: underbar, underbar, wunderbaum!   Dagen inleddes med en morgonrastning på en cykelväg inte så långt härifrån. Jämt när vi kom ner till vägen överraskades av en border terrier som skvatt och började skälla. Det jag i...

Av Izabel - 30 juni 2010 22:33

I förrgår fick jag nya rullskridskor och fotbollsskor av pappa!! Så det har vart tre turer på rullskridskor då! Skönt. För då blir hon trött när vi kommer hem. Det roligaste är när hon drar mig! Bäst är när hon jagar (med lov, förstås!), hon får ...

Av Izabel - 26 juni 2010 22:19

För cirka en timme sen var jag på promenad med vovven till pizzerian. Jag tror (tror o tror... Har redan försökt  ) jag ska börja med att variera inkallningen mer! Istället för en rak inkallning har jag börjat med sitt, ligg, stanna mitt i inkallni...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Klockan

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Omröstning

Vad tycker du om min blogg?
 Bra
 Älskar den!
 Sisådär
 Dålig
 Nja

Vädret

Vädret Arvika

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards